Wat is een push up?

Push ups doen is een effectieve oefening voor je bovenlichaam. Je traint voornamelijk de spieren in de schouders, rug, borst, triceps en je buik. Push ups kunnen altijd en overal verricht worden en een reeks push ups hoeft niet lang te duren (ons programma richt zich op 10 minuten per dag, 3 dagen per week).



Als je op zoek bent naar een manier om makkelijk en efficiënt je conditie, bovenlichaam en kracht te verbeteren, dan kunnen wij je met een gerust hart ons programma aanraden.

Hoe moet ik een goede push up doen?

Met push ups (ook wel press ups of opdrukken genoemd) wordt enkel het lichaam als weerstand gebruikt. Bij push ups ligt men horizontaal met het gezicht naar beneden en brengt men het lichaam omhoog en omlaag door middel van de armen.

Afbeelding ter verduidelijking




1. De rustfase.

Ga op je buik liggen en leg je handen op dezelfde hoogte als de schouders en leg je handpalmen op de vloer. Zorg dat je benen tegen elkaar liggen en dat je op de grond steunt met je tenen.

2. Omhoog komen.

Houd je gezicht naar de grond gericht en strek je armen zover mogelijk uit, waarbij het lichaam van de grond komt. Zorg ervoor dat je rug niet buigt en dat je lichaam gestrekt blijft. Voor het doen van push ups wordt dit als de meest inspannende handeling gezien.

3. Omlaag gaan.

Laat je rustig zakken (niet als een zak hooi neerstorten) tot je net boven de grond hangt en dus niet op de grond rust met je knieën, armen, of welk lichaamsdeel dan ook behalve je handpalmen en tenen. Voor het doen van meerdere push ups kan dit als de minst inspannende handeling gezien worden.

Heraal stap 2 en 3.